مطالب آموزشی

TRUNK RACK یا حمل کننده های صندوقی

همانطور که از اسم و عنوان پیداست باربندهایی (حمل کننده/نگهدارنده) هستند که برای پشت خودرو طراحی و عرضه گردیده اند. اگر بنا یه هر دلیلی از انواع باربند های سقفی استفاده نمی کنیم، این مدل باربندها مناسب برای خودروهایی خواهد بود که در پایین درباره آن توضیح خواهیم داد.

خلاصه مطالب

باربند های پشت یا صندوقی مناسب کدام خودروها هستند

  • همه خودروهای سواری هاچ بک huch back 
  • همه خودروهای صندوق دار 
  • خودروهای cross over  یا suv شهری که درب صندوق عقب صاف دارند (مانند کراس اوورcross over  های چینی)؛ تنها گزینه موجود باربند صندوقی و پشتی میباشد.

همه‌ی شرکت های تولید کننده باربند و یا حمل کننده های دوچرخه از این کلاس و نمونه محصولاتی را تولید و عرضه کرده اند. باتوجه به درصد بالای تولید خودرو در کلاس های سدان sedan طبیعی است شرکت های تولید کننده باربند نیز انگیزه برای تولید و درآمد داشته اند. این نوع باربند ها یکی از ساده ترین نوع حمل کننده ها میباشد که کیفیت و کارایی و امنیت در حمل و نقل آن تعیین کننده معیار برای انتخاب و استفاده میباشد. در ایران هم یک یا دو شرکت باربند و یا نگهدارنده صندوقی تولید کرده اند و همانطور که ذکر شد کیفیت و کارایی و امنیت در حمل و نقل تعیین کننده میباشد.

چندین مزیت باربند های صندوقی را بر میشمریم

  • یکی از خاص ترین مزیت های این نوع باربند و نگهدارنده جدا شدن و نصب آسان آن در زمان‌هایی نمیخواهیم سفر یا تمرین و طبیعتگردی را انجام دهیم. زمان‌هایی که نیاز نداریم به راحتی جدا شده و در قسمت صندوق عقب خودرو قرار داده و یا در منزل و انباری نگهداری میشود.
  • دیگر مزیت اینکه دوچرخه به صورت کامل بدون نیاز به جداشدن چرخ جلو روی باربند قرار میگیرد.
  • دیگر مزیت سهولت و آسان بودن سوار و پیاده کردن دوچرخه بر روی باربند یا نگهدارنده نصب شده روی خودرو میباشد یعنی زمانی که باربند روی خودرو نصب شده است نصب دوچرخه و پایین آوردن دوچرخه بسیار راحت تر میباشد نسبت به باربند های سقفی.
  • دیگر مزیت هم ارزانتر بودن نسبت به دیگر تنوع باربندها و حمل کننده میباشد.

عدم استاندارد نبودن باربندهای صندوقی

  • باربندهای پشت یا صندوقی اگر اصولی نباشد خسارت و صدمات جبران ناپذیری را تحمیل میکند. افتادن دوچرخه ها در خیابان یا جاده ها یا اتوبان، امیدوارکننده ترین حالت این است که فقط و فقط دوچرخه صدمه و آسیب دیده است که هزینه گزافی را برای تعمیر و تعویض باید بپردازیم.
  • در شکل دیگر امکان دارد هم باربند و هم دوچرخه از ماشین جدا شده و در سطح معابر بیفتد که باز هم صدمات مالی زیادی را در بر دارد. دقت کنید اگر افتادن دوچرخه و باربند در سطح معابر پر تردد اتفاق بیفتد عواقب آن بیشتر شبیه صحنه های فیلم های اکشن میشود. در صورت استاندارد نبودن باربند های صندوقی و افتادن آن در خیابان ها و جاده صدمات و خسارتهای جبران ناپذیری را رقم میزند. 

به عنوان کسی که تجربه سالها دوچرخه سواری داشته و حدود بیست سال مجری تور میباشم چندین بار شاهد افتادن دوچرخه ها از روی باربند های صندوقی بوده ام و یا  بسیار شنیده ام. با استناد به این مشاهدات توصیه میشود حتما و حتما از باربند های صندوقی استاندارد و ایمن استفاده کنید.

ساختمان کلی حمل کننده یا باربندهای سقفی

  • بازوها

چندین پروفیل فرم داده شده به صورت بازوهای لولایی طراحی شده که دو بازو به صورت عمودی روی دیگر بازوها قرار میگیرد که به عنوان بدنه اصلی باربند میباشد.

  • ضربه گیر ها

در قسمت هایی که باربند با بدنه و یا صندوق خودرو در تماس و اصطکاک میباشد پلاستیک های مخصوص طراحی و تعبیه گردیده که در کنار تکیه گاه شدن به بدنه خودرو جلوگیری از صدمه زدن پروفیل ها به بدنه خودرو را دارد و با ایجاد اصطکاک باعث جلوگیری از حرکت یا سر خوردن به طرفین میباشد. (این پلاستیک ها با توجه به نوع خودروها شکلش تغییر میکند. در خودروهای صندوق دار هاچ بک یا کراس اوور مانند سوزوکی ویتارا فرق میکند)

  • تسمه ها

شش جفت تسمه به صورت قرینه یکدیگر؛ تعبیه شده که یک طرف تسمه ها قلاب مخصوصی دارد که به لبه های درب صندوق عقب چفت و قلاب میشود. 

در تمامی برندها (البته با کمی تفاوت) به این شکل است:
بازوها
ضربه گیر ها
تسمه ها

در تمامی برندها (البته با کمی تفاوت) به این شکل است

مانند تصویر دو تسمه به قسمت بالای درب به عنوان نگهدارنده اصلی باربند روی درب صندوق عقب چفت و قلاب میشود

دو تسمه به طرفین درب صندوق چفت و قلاب میشود برای جلوگیری از حرکت باربند به طرفین و عدم تکان خوردن به طرفین

دو تسمه دیگر به لبه های سپر در پایین چفت و قلاب میشود که جلوگیری میکند که باربند به سمت بالا حرکت نکند (جلوگیری از تکانها در ناهمواری ها و یا دست اندازها) همه این تسمه ها در کنار هم و باهم باید بکارگرفته شود تا روند نصب باربند بر روی خودرو اصولی باشد.

دوچرخه بر روی دو بازوی عمودی مخصوص قرار میگیرد. بر روی این دو بازو پلاستیک های مخصوص طراحی شده که فرم نیم دایره ای و فرم بدنه دوچرخه دارد به طوریکه بدنه دوچرخه روی آن قرار میگیرد و تسمه ای ارتجاعی از دو طرف پلاستیک مخصوص بدنه؛ دوچرخه را مهار و محکم میکند. این نوع باربند و نگهدارنده در صورتیکه اصولی تهیه و نصب شود در زمانی که دوچرخه روی آن نصب شود تحت هیچ شرایطی دوچرخه با بدنه خودرو تماسی ندارد و آسیبی و صدمه نمیرساند.

نکته دیگر اینکه درصورت حمل بیش از یک دوچرخه نباید دوچرخه ها با هم تماس داشته باشند یا به هم برخورد کنند و صدمه ببیند.

باربند یا نگهدارنده و حمل کننده صندوقی باید اصولی طراحی شود در صورت عدم طراحی مناسب هم به دوچرخه آسیب میرساند و هم به خودرو. نکات قید شده در رابطه با این نوع باربند را جدی بگیرید تا حمل و نقل اصولی و امنی را انجام دهید.

چه تعداد دوچرخه میتوانیم با باربند های صندوقی حمل کنیم

در حالت استاندارد بهتر است تعداد بیشتر از 2 دوچرخه حمل نشود چرا که امنیت حمل و نقل را به خطر می افتد. در نمونه های خارجی بسیاری از استانداردها رعایت شده و در کنار معایب ذکر شده بالا باربندهای قابل اطمینان تری میباشد. در تهیه نمونه های ایرانی حتما شرط احتیاط و استاندارد را رعایت کنید.

همیشه اطلاعات فنی محصول را مطالعه کنید مانند مقدار وزنی که میتواند تحمل کند و یا مقدار سرعتی که مجاز هستیم با دوچرخه نصب شده روی ماشین حرکت کنیم.

نکات مهم در هنگام نصب

هدف از این پیشنهادها صرفا بالا بردن امنیت حمل نقل بوده. همیشه تسمه های باربند را قبل از نصب چک کنید که آسیب ندیده باشند و پوسیده نباشد. نه تنها در این نوع باربند تمامی تنوع های سقفی یا hitch rack یا … را قبل از نصب روی ماشین یا نصب دوچرخه چک کنید و کنترل کنید. تسمه ها – پیچها – بست ها – ضامن ها و قطعات مکانیکی باربند یا نگهدارنده ها حتما چک شود.

با توضیحات ارایه شده بالا یکی از بهترین نمونه های باربند های صندوقی محصول تولید شده شرکت bab rack یا bear rack میباشد. اگر محصولی با این مشخصات از شرکت های دیگری هم باشد میتواند در رده باربند یا نگهدارنده های استاندارد قرار گیرد.

معایب باربندهای صندوقی

  • از معایب این نوع باربند یا نگهدارنده ها این است که پلاک و شماره ماشین را میپوشاند و مخدوش میکند که اخبار بسیاری در رابطه با جریمه شدن از جانب پلیس راهنمایی و رانندگی شنیده ایم.از دیگر معایب این نوع باربند و نگهدانده: چراغ های خطر و هشدار دهنده خودرو را پوشانده و مخدوش میکند. دیگر عیب این باربند: ابعاد و اندازه عرضی خودرو را تغییر میکند و دوچرخه از طرفین خودرو بیرون میزند که باید در رانندگی ها مخصوصا در شهر دقت و احتیاط بیشتری داشته باشیم.
  • دیگر عیب و نقص این نوع باربند؛ با توجه به وجود ناهمواری ها در سطح جاده و اتوبانها یا خیابان ها و تکانهای احتمالی امکان آسیب رساندن به خودرو از طریق پنجه رکاب به بدنه خودرو میباشد.
  • اگر در تهیه باربند صندوقی دقت نکنیم و اصولی تهیه نکنیم و اصولی نصب نشود ممکن است چرخ های دوچرخه مقابل اگزوز قرار بگیرد و لاستیک و تیوب در اثر حرارت اگزوز آسیب ببیند و در کنار وارد شدن خسارت؛ تمرین یا سفر و طبیعتگردی نیز تحت الشعاع قرار گیرد و نتوانیم ادامه دهیم.
  • یک مورد دیگر نیز باید دقت کنیم در صورت حمل دوچرخه با باربند های صندوقی و احتمال تصادف، یا عبارتی برخورد و تصادف از پشت به خودروی شما، هم دوچرخه آسیب میبیند و هم خودرو. چه بسا که آسیب خودرو بیشتر از حالتی میباشد که دوچرخه را در پشت ماشین نداشته باشیم. این گونه تصادف ها بسیار محتمل هست و متاسفانه شرکت های بیمه ای در این گونه تصادف ها سعی بر سرباز زدن و عدم اجرای تعهدات دارند.

لطفا به این مسایل دقت کنید که هم دوچرخه آسیب میبیند و هم باربند و خودرو؛ صد البته بسیار نفراتی هستند که سال های زیادی از این نوع باربند یا نگهدارنده استفاده میکنند و هیچ مشکلی یا تصادف یا سانحه ای برایشان پیش نیامده است ولی باید تمامی احتمالات را در نظر بگیریم تا در صورت بروز مسایلی این چنینی پیش آمد مدیریت کنیم.

طبق قانون 720 جزای اسلامی دستکاری و پوشاندن پلاک خودرو به طوریکه امکان خواندن شماره خودرو توسط فرد یا دستگاه یا دوربین نباشد تخلف است و مشمول جریمه میباشد. به همان مقدار که آمار و اطلاعات و گفته ها نقل میکنند که: تا بحال دچار مشکلی نشده ام یا تا بحال جریمه نشدم؛ به همان مقدار آمار و اطلاعات در دسترس داریم که پلیس به خاطر حمل دوچرخه ها با این نوع باربند و پوشیده شدن پلاک توسط پلیس تذکر گرفته ام یا جریمه شده ام. گفته ها و یا تجربه های زیادی وجود دارد ولی در حالت کلی تخلف صورت گرفته ولی نوع برخورد مامور قانون در خیلی از مواقع چشم پوشی و گذشت بوده.

برای باربندهای (حمل کننده/نگهدارنده ها) صندوقی اگر قصد دارین تعداد سه عدد دوچرخه حمل کنید؛ توصیه میشود چرخ های جلوی دوچرخه را بازکرده و در صندوق عقب قرار دهید که وزن و فشار وارده بر حمل کننده یا باربند کمتر شود. ساختمان کلی باربند های پشتی یا صندوقی یا Trunk Rack – Rear Rack – Back Rack ها را بررسی کردیم که معمولا در تمامی برند ها شبیه به هم هستند.

باربند های پشت یا صندوقی مناسب خودروهای شاسی بلند یا کراس اوور

ساختمان کلی باربند های صندوقی تولید شده یک برند و کمپانی هم از نظر ساختمان کلی شبیه به هم هستند فقط در نوع خودروهای هاچ بک یا صندوقدار و یا خودروهایی که درب صندوق آن صاف هستند متفاوت میباشد.

نمونه ی دیگری از باربند های صندوقی که با هدفی خاص طراحی شده است را معرفی و بررسی میکنیم. شرکت های تولید کننده باربند همیشه به خروجی تولیدات شرکت های خودروسازی توجه دارند و این نوع باربند هم با توجه به خودروهای تولید شده موجود در بازار میباشد.

 خودورهای شاسی بلند SUV یا کراس اوور Cross Over (شاسی بلند های شهری) که زاپاس و چرخ عقب روی درب صندوق قرار گرفته است (Spare Tire Bike Racks) مانند سوزوکی ویتارا، باربند و یا نگهدارنده بر پایه نصب بر روی این زاپاس طراحی و تولید شده است.

به این صورت که بدنه اصلی باربند (که مشابه همه ی باربند های صندوقی است) از پروفیل های فرم داده شده تشکیل شده است؛ روی زاپاس قرار میگیرد و سپس یک تسمه به دور زاپاس بسته میشود که کارکرد و وظیفه آن جلوگیری از افتادن و جدا شدن باربند و نگهدارنده از روی زاپاس میباشد. نگهدارنده توسط شش تسمه قلاب دار بر روی درب صندوق عقب مهار و محکم میشود. وزن اصلی خود باربند و دوچرخه ها بعد از سوار شدن روی باربند را زاپاس تحمل میکند و تسمه ها حکم مهار کننده را دارند.

یک جفت تسمه قرینه روی لبه بالای درب صندوق عقب به عنوان نگهدارنده اصلی باربند چفت و قلاب میشود، دو تسمه به طرفین درب صندوق چفت و قلاب میشود برای جلوگیری از حرکت باربند به طرفین و عدم تکان خوردن به طرفین، دو تسمه دیگر به لبه های سپر در پایین چفت و قلاب میشود که جلوگیری میکند که باربند به سمت بالا حرکت نکند (جلوگیری از تکانها در ناهمواری ها و یا دست اندازها) همه این تسمه ها در کنار هم و باهم باید بکارگرفته شود تا روند نصب باربند بر روی خودرو اصولی باشد. سپس دوچرخه ها برروی باربند نصب و سوار میشود. 

یک نکته که باید دقت کنید برای محل قرارگیری دوچرخه هم در این نوع باربند و یا نگهدارنده ها هم دو نوع طراحی وجود دارد یک مدل مانند دو بازو میباشد که بدنه افقی دوچرخه بر روی این دو بازو قرار میگیرد (روی پلاستیک های مخصوص که بدنه حتما روی آن قرار میگیرد)

مدل دیگر یک ریل یا ناودانی مخصوص که دوچرخه از طریق چرخ ها روی ریل ها قرار میگیرد. و از طریق تسمه های تعبیه شده محکم و مهار میشود. سپس بدنه از طریق بازوی کوچک مخصوص مهار و محکم میشود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *