مطالب آموزشی

‘ROOF RACK’ باربند یا حمل کننده های سقفی

همانطور که از اسمش پیداست باربند (یا نگهدارنده  یا حمل کننده)، روی سقف خوردو نصب و سوار میشود که یکی از پر طرفدار ترین و پرکاربردترین و پر مخاطب ترین نوع نگهدارنده یا حمل کننده یا باربند ها در بین دوچرخه سواران میباشد. بالطبع یکی از بیشترین تولیدات شرکت های  سازنده محصول باربند نسبت به تنوع های دیگر میباشد در کنار این شرکت های زیادی برای تولید این گونه محصول فعالیت دارد. تولید کنندگان باربند های سقفی را در شکل ها و طراحی های  گوناگون  در دوکلاس یا بخش  تولید میکنند:

  • باربند ؛ نگهدارنده یا حمل کننده هایی که چرخ جلوی آنها باز میشوند.
  • باربند ؛ نگهدارنده یا حمل کننده هایی که چرخ جلوی آنها باز نمیشود اصطلاحا دوچرخه کامل بسته میشود.

که با نگاهی اجمالی تر به هر دو نوع در پایین توضیح و به تصویر خواهیم کشید.

خلاصه مطالب

نحوه نصب و اتصال باربندهای سقفی

برای استفاده و نصب باربند (نگهدارنده و یا حمل کننده) های سقفی حتما باید از بیس یا پایه ها استفاده کنید به عبارتی همه نگهدارنده ها یا حمل کننده ها  و باربند ها باید بر روی بیس و پایه هانصب شود.

بیس  و پایه متشکل از دو میله بیضی فرم یا مستطیل هست که به صورت موازی برروی سقف خودرو نصب میشود. میله اول از قسمت بالای درب راننده به سمت بالای درب سمت شاگرد نصب میشود. میله دوم از بالای درب پشت راننده به سمت درب پشت شاگرد بسته و نصب میشود. بیس ها و میله پایه ها   توسط کیت های مخصوص بر روی سقف ماشین نصب و چفت میشود. نوع کیت ها با توجه نوع خودرو طراحی و تولید میشود.

به عنوان مثال در خودروهای تولید ایران بیس و پایه برای خودروهای: خانواده سمند – انواع پژو GLX  – پارس – دنا –  خانواده  L90 – خانواده 206، همگی مشابه هم بوده و به دلیل اینکه شرکت خودرو ساز فضا و محل مخصوص نصب بیس و پایه را  تعبیه کرده؛ در قسمت بالای درها  روی سقف مهره هایی مخصوص تعبیه شده که کیت های بیس و پایه با پیچ نصب و مهار و محکم میکند .

مثال دیگر نیز تولیدات داخلی  خودرو؛ خانواده پراید – خانواده تیبا و یا خودروهای چینی MVM  ( در کلاس سواری، sedan) لیفان ( در کلاس سواری؛ sedan) jac  ( در کلاس سواری؛ sedan)، جایی برای نصب بیس و پایه ندارند و با طراحی خاص کیت اصطلاحا لای درها نصب و محکم میشوند و سپس باربند، نگهدارنده و یا حمل کننده روی آن نصب میشود.

تنوعی از خودورهای شاسی بلند شهری چینی (همه خانواده ها) شاسی بلند های وارداتی؛  با توجه به دارا بودن roof rail (میله هایی که به صورت طولی در روی دو طرف چپ و راست سقف) توسط شرکت سازنده خودرو نصب شده است و جزیی از طراحی و ساختمان خودرو میباشد یکی از ساده ترین خودروها برای نصب بیس و پایه  هستند.

یک نمونه باربند سقفی وجود دارد که نیاز به بیس و پایه ندارد و فقط در کلاس بدون چرخ جلو (چرخ جلو باید باز شود) تولید شده نمونه بادکشی یا پمپی که به طور مفصل به آن میپردازیم…

تنوع و کیفیت و طراحی در باربند، حمل کننده یا نگهدارنده های سقفی بسیار زیاد است و شرکت های بسیاری در چند نمونه محصولاتی را به بازار عرضه کرده اند.

باربند نگهدارنده یا حمل کننده هایی که چرخ  جلوی آن  باید باز شود

همانطور که قبلا ذکر شد برای باربند ها یا حمل کننده یا نگهدارنده سقفی در دو تنوع  کامل یا بدون نیاز به باز شدن چرخ جلو و باربند هایی که چرخ جلو باید باز شود طراحی و تولید شده  که تنوع هایی در برند ها و تولیدات خارجی در دسترس میباشد و نمونه هایی ایرانی هم  تولید شده و در دسترس قرار گرفته است .

مدل اول باربند نگهدارنده یا حمل کننده هایی که چرخ جلوی آن  باید باز شود به صورتی که پس از باز شدن چرخ جلو دوچرخه توسط دوشاخ یا کمک فنر جلو به روی قطعه ای مخصوص که شبیه ساز توپی جلو میباشد سوار و نصب میشود و مانند مکانیسم یا عملکرد بستن چرخ توسط ضامن  فیکس و محکم میشود و در ادامه  چرخ عقب بر روی ریل یا ناودانی  یا شمش شیار دارد توسط بند و تسمه محکم و فیکس میشود و چرخ جلو در صندوق عقب قرار گرفته و یا بر روی سقف  کنار بدنه دوچرخه توسط بند و فیکس مهار و محکم میشود.

مزایا و معایب باربند، نگهدارنده یا حمل کننده هایی که چرخ  جلوی آن باید باز شود

این نوع باربند ها چندین مزایا و معایب دارند که به آنها اشاره میکنیم و انتخاب را به عهده خود مخاطبان و دوچرخه سواران  میگذاریم تا بهترین گزینه را انتخاب کنند. مانند تمامی باربند های سقفی این نوع باربند باید بر روی بیس و پایه نصب گردد.

به یک نکته مهم میپردازیم:  اولین نمونه های دوچرخه در روند سیر تکاملی شبیه دوچرخه های کورسی بوده و بعد ها با حضور تکنولوژی و امکانات تغییرات پیدا کرده است و تنوع، کلاس های مختلفی پیدا کرده مانند کورسی و کوهستان. در هر دو دوچرخه کورسی و کوهستان تغییراتی چشمگیر رخ داده ولی از آنجایی که دوچرخه های ابتدایی کورسی شکل بوده باطبع با توجه به نیاز  آن زمان باربند یا حمل کننده یا نگهدارنده ها با توجه به دوچرخه کورسی طراحی شده، با در نظر گرفتن وزن و ساختمان خود دوچرخه متشکل از دو قطعه بوده که روی بیس و پایه ها نصب می شده است.

قطعه نگهدارنده دوشاخ  و یا کمک فنر جلو – قطعه نگهدارنده  چرخ عقب

قطعه نگهدارنده دوشاخ  و یا کمک فنر جلو – قطعه نگهدارنده  چرخ عقب

تاکید میکنیم که این نوع باربند و نگهدارنده به صورت دو قطعه مجزا بیشتر مناسب دوچرخه های کورسی بوده (به دلیل وزن کم) و دیگر به صورت اقتصادی و تولید انبوه به بازار عرضه نمی‌گردد و همه شرکت های تولید کننده  نمونه باربندی که چرخ جلو باز می‌شود را به صورت یه سیستم یکپاره در قالب یک ریل یا ناودانی و یا شمش شیاردار تولید و عرضه می‌کنند.

در تولیدات شرکت های خارجی و برندهای تخصصی دیگر از این نوع باربند (به صورت دو تکه مجزا یکی برای بستن قسمت دوشاخ جلو و دیگری برای نگهداشتن و بستن چرخ  عقب) تولید نمیشود و حتی برای دوچرخه های کورسی هم  به صورت یک باربند یا نگهدارنده یا حمل کننده یکپارچه و یک تکه  تولید میکنند. باربند و یا حمل کننده و یا نگهدارنده به صورت دو تکه بهترین گزینه برای دوچرخه های کورسی میباشد و یکی از محبوب ترین ها میباشد. البته تعدادی از دوچرخه سواران  در رشته کوهستان که دوچرخه آنها  کراس کانتری یا hardtail می‌باشد، استفاده میکنند که یکی از دلایل استفاده و استقبال ارزان بودن این نوع نگهدارنده میباشد. با یک سرچ ساده در اینترنت متوجه میشویم که این نوع باربند در سبد محصولات شرکت های تولید کننده وجود ندارد چون برای  دوچرخه های کورسی نیز باربندهای کامل تولید و پیشنهاد میکنند و یا یک سیستم یکپارچه و یک تکه را عرضه میکنند. یک نکته اینکه باربند و یا نگهدارند یا حمل کننده های که به صورت دو قطعه مجزا در حال حاضر در مسابقات دوچرخه سواری کورسی استفاده می‌شود مانند Tour de  France تور دور فرانسه (که در سال گذشته و مسابقات 2023 نیز تغییر طراحی داده و دیگر به سبک  قدیمی  دوچرخه را حمل نمیکنند)

به دلایل فنی فقط در مسابقات؛ خودرو تیم ها جهت حمایت و خدمات رسانی بهتر به دوچرخه سواران حاضر در مسابقه میباشد. با یک خودروی استشین به طور همزمان حدود 8 یا 9 دوچرخه را حمل میکنند و تیم مربیان و کادر فنی این خودروها را همراهی میکنند. تنها در این رویداد باربند یا حمل کننده های دو تکه استفاده میشود. تنها دلیل استفاده وزن سبک دوچرخه های کورسی می‌باشد.

کلیه  تولیدات  شرکت های خارجی برای باربند های سقفی  چه نمونه کامل و چه نمونه چرخ جلو باز شو همگی به صورت یک سیستم یکپارچه تولید میشود که تنها تفاوت بین آنها برای دوچرخه  کورسی و کوهستان در قسمت جلوی باربند و یا نگهدارنده است. از لحاظ ساختمان ظاهری شبیه هستند ولی فاصله بین دو بازو؛ دوشاخ کورسی و کوهستان  تفاوت دارد. دلیل اینکه منبع و رجحان و رجوع ما شرکت های خارجی است: واضح است  که پیشرو  هستند. متقدم طراحی و استفاده از خلاقیت آنها هستند.

در نمونه های که چرخ جلو باز نمیشود و باربند و نگهدارنده کامل میباشد تفاوتی بین کورسی و کوهستان وجود ندارد  و تمامی شرکت ها از یک یا دو مدل  همزمان برای کورسی و کوهستان پیشنهاد میدهند.

نحوه عملکرد باربندهایی که چرخ جلوی آنها بازمیشود

در انتهای بخش معرفی باربند یا نگهدارنده یا حمل کننده های سقفی در مدلی که چرخ جلو باز میشود یکبار دیگه این مدل رو معرفی و ساختار عملکرد را توضیح میدهیم: پس از باز کردن چرخ جلو؛ دوچرخه را از قسمت دوشاخه یا کمک فنر روی باربند در قسمت مخصوص تعبیه شده قرار میدهیم. این قسمت شبیه توپی جلوی دوچرخه میباشد که دوشاخ به راحتی روی آن قرار میگیرد و با ضامنی که از قبل تعبیه شده یا خودمون تهیه کرده ایم فیکس و مهار میکنیم  سپس چرخ عقب را که در امتداد ریل؛ شمش شیاردار یا ناودانی قرار گرفته است را با بند و تسمه تعبیه شده بسته و فیکس میکنیم. چرخ جلوی دوچرخه هم میتوانیم در صندوق عقب قرار دهیم و یا با بند یا تسمه های اضافه در کنار بدنه دوچرخه روی باربند قرار دهیم (در صورت گلی یا کثیف بودن چرخ جلو قرار دادن آن در داخل صندوق عقب مناسب نیست)

این نوع باربند و نگهدارنده یا حمل کننده نسبت به نمونه ای کامل یا نمونه ای که چرخ جلو باز نمیشود ارزانتر هست و قیمت پایین تری دارد. در طولانی مدت هم با توجه به اینکه (به واسطه نوع طراحی) چرخ جلو باز میشود در مصرف بنزین هم تاثیر بسزایی دارد. برای یک سفر چند روزه؛ اگر محاسبه مصرف بنزین خودرو خود را داشته باشین به راحتی میتوانید متوجه شوید. تجربه عینی و ملموس ثابت کرده که یکی از محکم ترین و مطمئن ترین نوع از تنوع باربند های موجود در دنیا میباشد. به واسطه اینکه دوشاخ دوچرخه را گرفته است  تمامی تکانها را مهار میکند. یکی از قسمتهای دوچرخه که تاب و توان و تحمل فشار زیاد دارد قسمت دوشاخ جلو میباشد به همین واسطه محکم و فیکس شدنش امنیت و اطمینان از حمل و جابجایی را در بر دارد. تنها ایراد این نوع باربند و یا حمل کننده و نگهدارنده این است که باید چرخ جلو را باز کنیم و یا اینکه مناسب برای دوچرخه های دانهیل Downhill نمیباشد (به دلیل وزن این نوع دوچرخه ها و دهانه شفت دوچرخه این امکان را ندارد). برای حمل و نقل دوچرخه های دانهیل Downhill یا اندورو  Enduro بهتر است از hitch rack یا tailgate pad ها استفاده کنیم.

باربندهای سقفی از مدلی که چرخ جلوی باید باز شود یکی از ارزانترین نمونه ها و محصولات میباشد. به دلیل اینکه نسبت به بقیه مدل ها و تنوع ها؛ مواد اولیه کمتری به کار برده شده و طراحی ساده تری را دارد و میتواند گزینه مناسبی برای حمل دوچرخه باشد. دقت کنید هدف این هست که بهترین گزینه باتوجه به نوع خودرو , نوع دوچرخه را انتخاب کنیم. نمونه های باربند سقفی در هر دو مدل:

1- کامل  یا بدون نیاز به باز شدن چرخه جلو  2- یا نمونه ای باید چرخ جلو باز شود

هیچ کدام را برای خودروهای شاسی بلند یاsuv  توصیه نمیکنیم. ولی اگر به هر دلیلی قصد تهیه این نوع باربند را داریم حتما باید یک چهار پایه یا نردبان کوچک برای باز و بستن دوچرخه استفاده کنیم در صورتی که میانگین قدی شما بالاتر از 180 باشد ایرادی ندارد در غیر این صورت به مشکل برمیخوریم و این نکته ها در راستای آگاهی و اطلاع رسانی میباشد قصد توهین نداشته ایم و یا اینکه عنوان شود نفراتی که قد کوتاه تری دارند در خرید تجهیزات دچار چالش و دردسر میشوند، را نداریم.

باربندهای سقفی کامل یا مدل هایی که چرخ جلو باز نمیشود

این نوع از نگهدارنده )حمل کننده و یا باربند ها( مانند دیگر نمونه های سقفی برای نصب و بستن حتما میبایست بیس و پایه را نصب کنیم. برای تمامی خودروها در هر کلاس و دسته ای اگر میخواهیم باربند و یا نگهدارنده سقفی نصب کنیم حتما باید از بیس و پایه استفاده کنیم

باربند های کامل مدل هایی هستند که چرخ جلو باز نمیشوند و دوچرخه به صورت کامل روی نگهدارنده و باربند یا حمل کننده نصب میشود. این نمونه مانند دیگر نمونه های حمل کننده و یا نگهدارنده یا باربند در چند تنوع توسط کمپانی و شرکت های مختلف تولید شد میشود.

تولید کنندگانی مانند thule – montblanc – kuat – Yakima – buzz – menabo و …

معروفترین و پرفروش ترین برند و کمپانی thule میباشد که در این نوع محصول بیشترین تولید داشته کلاس یا سری 598 که سیر تکامل نیز داشته است.

در ایران نیز معروفترین و پر فروش ترین همین نمونه 598  شرکت thule میباشد سپس مدل upride  میباشد. پس از آن از تولیدات شرکت  montblancدر کلاسهای baracoda و discovery  میباشد. از دیگر تولیدات شرکت های خارجی که در ایران استفاده میشود محصولات شرکت bnbrack  یا bear rack در سه کلاس و در برند  menabo در کلاس های juza و chrono در ایران موجود و قابل دسترس میباشد که از طریق شرکت ها و یا اشخاص وارد ایران میشود.

به این دلیل از این چند شرکت مثال زدیم که شاید در تورها؛ تمرین ها و سفرها به چشم دیده اید از برندهای دیگر هم محصولاتی در حد یک یا چند نمونه وارد شده است مانند peruzzo ولی ادامه دار نبوده است.

ساخنمان باربندهای سقفی که چرخ جلو باز نمیشود

وجه مشترک تمامی باربند؛ حمل کننده و یا نگهدارنده های سقفی در کلاس کامل یا چرخ جلو باز نمیشود، این است که یک یا دو بازو یا یک یا دو اهرم بدنه مورب دوچرخه را نگه میدارد

و چرخ ها یا لاستیک های عقب و جلو توسط تسمه ها روی یک سطح یا ناودانی یا حالت ریل یا قوطی شیاردار بسته و فیکس میشود 

بیشترین تحمل فشار و نگهداری توسط بازوها و یا اهرم ها میباشد. این اهرم ها و یا بازو از قسمتی از بدنه ی ناودانی یا ریل به صورت تعبیه شده جدا میشود که بدنه دوچرخه را میگیرد و تکیه گاهی میشود برای بدنه؛ با استحکام و مقاوم بروی سقف قرار میگیرد. این نوع باربند و حمل کننده نیز یکی از پرمخاطب ترین میباشد ها میباشد ولی با توجه با صحبت های قبلی بهترین گزینه برای خودروهای سواری یا sedan میباشد. با توجه به انواع موجود بهترین و راحت ترین نوع حمل کننده (نگهدارنده یا باربند) از برند thule میباشد البته که عیب هایی نیز دارد مانند: تکانهای زیاد چرخ جلو یا تکانهای خود بدنه.

به طور کلی باربند های سقفی و یا حمل کننده یا نگهدارنده کامل با توجه به طراحی های شرکت های مختلف همیشه یک یا دو بازو و یا اهرم برای نگهداشتن بدنه و تسمه هایی که برای نگهداشتن چرخ های عقب و جلو با تسمه های قابل تنظیم و فیکس شونده میباشد. تنوع دیگر هم از باربند یا نگهدارنده یا حمل کننده های سقفی توسط شرکت های مختلف به بازار عرضه شده که تمرکز بر روی مهار تکان های چرخ جلو میباشد و فیکس کردن چرخ جلو مدنظر میباشد به این صورت:

یا یک یا دو اهرم نعلی شکل (که یکی کوچک است و یکی بزرگ) چرخ جلو را نگهداشته و مهار میکند و چرخ عقب هم توسط تسمه هایی که از قبل تعبیه و طراحی شده بسته و مهار میشود

مدل upride  محصول شرکت thule / مدلchrono محصول شرکت menabo / مدل aeroforz محصول شرک bear rack / مدل HighRoad از برند Yakima

در ادامه میتوانیم  تک تک محصولات موجود را بررسی کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *